Pamiętaj, że

zawsze możesz pomóc

w przypadku wystąpienia ataku hipoglikemii

Co robić, gdy osoba jest przytomna?

1. Podaj coś słodkiego

Wystarczy napój słodzony, sok owocowy lub napój typu cola (z zawartością cukru, a nie dietetyczny), a także dostępne w aptekach tabletki zawierające glukozę i żele glukozowe.

2. Odczekaj 15 minut

Jeśli podanie glukozy nie zadziała i osoba z cukrzycą nadal ma objawy hipoglikemii, trzeba powtórzyć
przyjęcie płynu.

3. Daj coś do zjedzenia

Aby uniknąć wystąpienia ponownego incydentu hipoglikemii, należy spożyć jednocześnie węglowodany złożone, np. kanapkę, a pomiar glikemii powtórzyć za godzinę.

Jeśli poziom glukozy
nie podnosi się lub nadal spada,

wezwij pogotowie!

Co robić, gdy osoba jest nieprzytomna lub ma zaburzenia świadomości?

1. Wezwij pogotowie

Nie zwlekaj. Cenna jest każda minuta. Wezwij wykwalifikowane służby medyczne, dzwoniąc na ogólnopolski numer ratunkowy 112.

2. Monitoruj stan chorego

Sprawdź jego tętno, oddech i czy ma przy sobie informacje dot. choroby (np. błękitną bransoletkę, pompę insulinową lub karteczkę z informacjami, co robić w razie ataku).

3. Czekaj na pogotowie

W przypadku wymiotów zadbaj o to, by osoba z atakiem się nie udławiła. W przypadku drgawek zablokuj szczęki twardym przedmiotem, który uchroni język przed uszkodzeniem.